onsdag 29. oktober 2008

Selvsagt er det innsideinformasjon

Saken om statsminister Jens Stoltenbergs utidige kontakt med sin nære venn, konsernleder i DnB NOR, Rune Bjerke, er i ferd med å bli en riktig farse. Nå trekker plutselig Kredittilsynets Finn Hvistendal sin uttalelse om at statsministerens kontor gav innsideinformasjon til DnB NOR, og hevder at det hele er en misforståelse:
- Jeg trodde jeg svarte på om det var blitt gitt informasjon fra SMK til DnB NOR i forkant av regjeringens krisepakke. Jeg har på ingen som helst måte grunnlag for å si at dette dreier seg om innsideinformasjon - og beklager uttalelsen på det sterkeste, sier Hvistendahl.
Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men det er vel nettopp denne informasjonen som per definisjon er innsideinformasjon, all den tid den lekker ut fra statsministerens kontor før andre banker, og offentligheten, kan ta del av den. I det øyeblikket vet DnB NORs konsernledelse noe som resten av markedet ikke vet, og benytter denne kunnskapen for å tjene noen ekstra titalls millioner. Med vennlig hilsen din gode venn Jens Stoltenberg.

Ingen kommentarer: