For dem som ikke har fått det med seg enda så kan Dagbladet melde at bilbransjen er midt i en krise, med sterkt fallende etterspørsel. Den enkle forklaringen er naturligvis finanskrisen, og alle problemene i kjølvannet av dem. Bransjen sutrer om at folk ikke har råd til å kjøpe biler, og evner ikke å se at de kanskje rett og slett ikke leverer det produktet som kundene forventer:
— Fallet i etterspørselen kommer fordi folk ikke har penger å kjøpe for, vi er nærmest vitne til en konsumentstreik, hevder John Monks overfor Magasinet på nett. Monks er leder for Den europeiske faglige samorganisasjonen, bedre kjent som Euro-LO.Personlig tror jeg ikke altså ikke at det er folks kjøpekraft som er problemet. Når man står på Paris-utstillingen og ser på ulike prototyper så vet man at det er minst 2-3 år til disse settes i produksjon, om de i det hele tatt kommer så langt. Gang på gang ser man spenstige prototyper av plugin-hybrider og lignende, og gang på gang blir produksjonen av disse utsatt, eller hybriddelen tatt bort fra den ferdige produksjonsmodellen. I lys av en kjapp oljekrise som gav en forsmak på hvor ille det kan bli i nær fremtid, med oljepriser på 150-200 dollar fatet, og med en miljøgerilja som i stadig sterkere grad angriper dem som er så uheldige og transporterer seg rundt i bil, så er det ikke bensin- og dieselbiler forbrukerne vil ha. Ei heller er det knøttsmå el-biler som man knapt får plass til handleposen fra butikken i.
Forbrukerne vil ha store, romslige biler som går på alt annet enn fossilt drivstoff: Plugin-hybrider som i hovedsak driver av batteri, el-biler med anstendig rekkevidde, gassbiler, E85-biler og hydrogenbiler. Man kjøper ikke en bil i dag som går på bensin, drar 0,9 l/mil, og kommer til å bli et offer for bisarre avgifter og skyhøye drivstoffpriser i årene som kommer. Jo før bilindustrien innser dette og begynner å produsere det folk vil ha, desto kjappere rir de av denne krisen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar