Som ventet inneholder statsbudsjettet en hel del slag under beltestedet for bilister i det ganske land. Fotobokser som måler gjennomsnittsfart, ynkelige veisatsninger, antakeligvis en fortsatt eksplosjonsartet økning av bomstasjoner (selv om dette i og for seg bare er en indirekte årsak av lave statlige bevilgninger til veiformål), og nå altså enda en tåpelig endring av bilavgiftene. Med dieselfadesen friskt i minne kan vi jo ta en titt på hva regjeringen nå mener er passende biler for småbarnsfamilier i Norge:
Listen viser de bilene som vil få en avgiftslettelse neste år, dersom de nye satsene blir vedtatt. Forsøk gjerne å få to barn og bagasje (for eksempel en barnevogn...) inn i disse og legge ut på langtur til svigerforeldrene.
Kort sagt vil alle biler med et CO2-forbruk over 120g/km få en betydelig avgiftsøkning. En bil med et utslipp på 140g/km, som må sies å være meget beskjedent, øker CO2-avgiften med 1500 kroner. De fleste familiebiler vil i dag havne et stykke over dette, og følgelig måtte betale enda mer. Ser man på regjeringens egen oversikt over "vilkårlig utvalgte" bilmodeller og deres avgiftsutvikling siden 2006, ser man følgende:
Toyota Corolla har fått 2578 kroner i økt avgift.
Opel Astra har blitt straffet med 6642 kroner ekstra, fordi den er et slikt miljøsvin.
Volvo V70 går på en riktig smell, og gir i dag staten 35.985 avgiftskroner mer enn den gjorde i 2006.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar