tirsdag 7. oktober 2008

Smart Microhybrid - den nye familiebilen


Som ventet inneholder statsbudsjettet en hel del slag under beltestedet for bilister i det ganske land. Fotobokser som måler gjennomsnittsfart, ynkelige veisatsninger, antakeligvis en fortsatt eksplosjonsartet økning av bomstasjoner (selv om dette i og for seg bare er en indirekte årsak av lave statlige bevilgninger til veiformål), og nå altså enda en tåpelig endring av bilavgiftene. Med dieselfadesen friskt i minne kan vi jo ta en titt på hva regjeringen nå mener er passende biler for småbarnsfamilier i Norge:

Bilmodell* Avgiftskomponent** Avgiftsendring (kroner)
Toyota Prius (104 g/km, 57 kW, 1300 kg) -10 861
Ford Focus (118 g/km, 66 kW, 1311 kg) -4 080
Toyota Yaris (119 g/km, 66 kW, 1055 kg) -4 076
Peugeot 207 (120 g/km, 66 kW, 1205 kg) -3 398
Volkswagen Polo (119 g/km, 51 kW, 1089 kg) -4 109
Ford Focus (119 g/km, 80 kW, 1316 kg) -3 394
Subaru Justy (118 g/km, 51 kW, 890 kg) -4 770
Audi A3 (119 g/km, 77 kW, 1320 kg) -3 432
Toyota Aygo (109 g/km, 50 kW, 830 kg) -8 964
BMW 1-serie (119 g/km, 100 kW, 1320 kg) -2 859
Volkswagen Golf (119 g/km, 77 kW, 1249 kg) -3 589
Opel Corsa (119 g/km, 55 kW, 1160 kg) -4 010
Ford Fiesta (119 g/km, 50 kW, 1063 kg) -4 139
Honda Civic (109 g/km, 70 kW, 1293 kg) -8 474
Toyota Aygo (108 g/km, 50 kW, 830 kg) -9 423
Think (0 g/km, 30 kW, 1038 kg) 0
Citroen C1 (109 g/km, 50 kW, 805 kg) -8 990
Peugeot 308 (120 g/km, 80 kW, 1334 kg) -2 895
Fiat 500 (111 g/km, 55 kW, 980 kg) -7 875
Citroen C3 (115 g/km, 50 kW, 1048 kg) -5 989

Listen viser de bilene som vil få en avgiftslettelse neste år, dersom de nye satsene blir vedtatt. Forsøk gjerne å få to barn og bagasje (for eksempel en barnevogn...) inn i disse og legge ut på langtur til svigerforeldrene.

Kort sagt vil alle biler med et CO2-forbruk over 120g/km få en betydelig avgiftsøkning. En bil med et utslipp på 140g/km, som må sies å være meget beskjedent, øker CO2-avgiften med 1500 kroner. De fleste familiebiler vil i dag havne et stykke over dette, og følgelig måtte betale enda mer. Ser man på regjeringens egen oversikt over "vilkårlig utvalgte" bilmodeller og deres avgiftsutvikling siden 2006, ser man følgende:

Toyota Corolla har fått 2578 kroner i økt avgift.
Opel Astra har blitt straffet med 6642 kroner ekstra, fordi den er et slikt miljøsvin.
Volvo V70 går på en riktig smell, og gir i dag staten 35.985 avgiftskroner mer enn den gjorde i 2006.

Ingen kommentarer: