mandag 13. oktober 2008

Navarsete - dumheten kjenner ingen grenser


Jeg trodde i og for seg at dette var gammelt nytt, men nå skal samferdselsminister Liv Signe Navarsete innføre bompengefritak for hydrogenbiler innen 1. november i år. Jaha. Og hvorfor i himmelens navn skal samferdselsministeren kaste bort tid på dette? Det finnes 15 - femten! - hydrogenbiler i Norge i dag. Ingen av dem er i privat eie. Det går ikke an å kjøpe en hydrogenbil hos bilforhandleren, og om du på annet vis skulle få tak i en så finnes det sånn cirka 2 steder i landet man kan fylle tanken, i Stavanger og i Oslo. Neste år er det riktignok planlagt en voldsom ekspansjon, da det skal komme 30 nye hydrogenbiler til landet...

Kort sagt er Navarsetes bompengefritak et totalt meningsløst spill for galleriet, fullstendig uten effekt på CO2-utslippene fra transportsektoren. Hun kunne like gjerne gitt flyvende tepper fritak for bompenger.

Jeg etterlyser tiltak som faktisk har betydning. Ettersom Sør-Norge med stor sannsynlighet har den største bompengetettheten i verden, hvorfor ikke bruke dette til noe positivt, og gi alle biler som kvalifiserer til en definisjon på miljøbil (for eksempel biler som går på fossile drivstoff men slipper ut under 120 gram CO2 per km, biler som går på E85, biler som går på biogass...) fritak for disse? Dette kan jeg nesten garantere vil fremskynde prosessen med å skifte ut den gamle, norske bilparken. Men det vil selvfølgelig samtidig gi tapte bompengeinntekter, noe Navarsetes håpløse stunt med hydrogenbilene ikke vil gi de nærmeste 10 årene...
- Klimagassutslippene fra samferdselssektoren har økt med 25 prosent fra 1990 til 2005. For å lykkes må tallet på nullutslippsbiler og lavutslippsbiler opp. Regjeringen vil legge til rette for at folk skal kunne fylle strøm, hydrogen og annengenerasjons biodrivstoff på tanken. Gratis passering i bomstasjoner og gratis parkering er tiltak som skal gjøre det mer attraktivt å velge hydrogen og el-biler, sier Navarsete.
Gratis passering i bomstasjoner gjør det neppe mer attraktivt å kjøpe en hydrogenbil så lenge slike ikke masseproduseres og dermed ikke kan kjøpes hos din lokale bilforhandler. Å få slike biler i produksjon, og samtidig ha en infrastruktur for fylling av drivstoff, ville derimot vært et naturlig første steg på veien... Og elbilen blir ikke mer attraktiv før rekkevidden økes dramatisk og tiden det tar å lade den opp synker tilsvarende dramatisk. Ergo kommer man ingen vei med slike evneveike "klimatiltak". Dumheten kjenner tydeligvis ingen grenser når det kommer til samferdsel i nisselandet Norge.

1 kommentar:

Sivert Sæterbø sa...

Det vil ta flere tiår før hydrogenbiler blir like vanlig som elbiler er i dag.

Hydrogenbiler vil aldri bli noe for alle, men vil om en 20-30-40 år bli byløsning i den rike verden.

Elbiler har vel fritak i dag, men så snart antallet øker vil fordelen med 100% sikkerhet falle bort..

Dessuten vil slike ordninger ikke spare miljøet totalt, pga at folk vil ha en elbil i tillegg til andre biler.

Det samme vil skje med hydrogenbiler når de engang kommer. Den vil bli en bil nummer 3eller fire i de rike landene.

Folk vil alltid tilpasse seg, da vil gulrøtter alltid skape mer forurensing totalt sett, enn når en og samme bil har alle fordeler man må 3-4 biler for å få i dag og i fremtiden..