tirsdag 29. juli 2008

Rekordoverskridelser på nye E18


Ifølge Nettavisen.no har den tyske entrepenøren Bilfinger Berger bommet stygt under sin planlegging av den nye E18-strekningen mellom Kristiansand og Grimstad. Utbyggingen ser ut til å bli 726 millioner kroner dyrere enn planlagt, og dette av en total kostnadsramme på 3,3 milliarder kroner.

Dessverre ikke en uvanlig situasjon når det gjelder norske samferdselsprosjekter. Det uvanlige i dette tilfellet er derimot at det er entrepenøren selv som må ta smellen:

Ifølge Hobbesland må entreprenørgrupperingen, tyske Bilfinger Berger og danske Phil, stå for gigantoverskridelsen.

De har inngått en fastpriskontrakt på utbyggingen, og det er utelukkende dem som må bære tapet, sier Hobbesland.

Hva jeg derimot ikke helt forstår er artikkelens siste avsnitt:

- For den norske stat er dette en meget gunstig avtale. Denne gangen har det slått bra ut for staten. I seg selv er det ikke bra, det skal være fortjeneste for entreprenøren i slike utbygginger, synes Hobbesland.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er det ikke bilistene som i god norsk tradisjon alltid tar smellen i slike tilfeller? Når har staten noensinne tatt ansvaret? Jeg forutsetter jo at E18 blir bompengefinansiert den også, som alle andre veier i Norge.

Ingen kommentarer: