onsdag 9. juli 2008

Dyrevenner - men bare utenriks

Det slutter aldri å fascinere meg hvordan nordmenn flest er så voldsomt opptatt av å verne om truede dyrearter i alle verdens hjørner, og hvor raskt denne holdningen endrer seg når det gjelder lokale dyrearter, i dette tilfellet ulven.

Dette fabelaktige rovdyret, som praktisk talt ikke utgjør noen risiko for voksne mennesker, har blitt drevet fra skanse til skanse, og blitt praktisk talt utryddet i Norge, med myndighetenes velsignelse. Hvordan kan det ha seg at man i andre land fint klarer å leve i pakt med krokodiller, giftslanger og denslags? Og hva hadde ikke vi nordmenn sagt om amerikanerne begynte å slakte sine alligatorer for fote, eller man i Afrika ville utrydde den sorte mambaen?

Ja til et biologisk mangfold - bare vi slipper å forholde oss til det.

2 kommentarer:

Unknown sa...

100% enig, godt sagt.

Leisha Camden sa...

Hvordan kan det ha seg at man i andre land fint klarer å leve i pakt med krokodiller, giftslanger og denslags?

Det er fordi de folka du tenker på, i andre land, ikke er så jævla pinglete som vi nordmenn har blitt etter at vi ble så himla rike. Nesten synd at vi fant den oljen, for den har vi jaggu meg ikke hatt godt av.

Ja til et biologisk mangfold - bare vi slipper å forholde oss til det.

Typisk norsk det vet du - ja til alt som er 'verdifullt' bare vi slipper å ha noe bry med det selv. >:-)

(Beklager at jeg spøker, det viser vel litt dårlig smak, men jeg blir så oppgitt av hele denne saken at jeg ikke klarer å holde meg til det seriøse.)