tirsdag 8. juli 2008

Hybridenes revansj

Jeg har allerede bestemt meg for at min neste bil ikke skal drives primært med fossilt drivstoff (bensin eller diesel). Ikke så mye på grunn av miljøet, da jeg kjører så lite bil at alle medium rare steaks jeg setter til livs antakeligvis bidrar vel så mye til drivhuseffekten som bilkjøringen min, men fordi jeg rett og slett nekter å gi mildt sagt tvilsomme oljeselskaper og regimer, som dessuten promoterer en "sløsekultur" av en annen verden, en krone av mine hardt tjente penger. Problemet så langt har vært mangelen på interessante biler og god nok teknologi. En elbil som ser ut som en boks med sardiner, og har omtrent samme størrelse, er liksom ikke helt relevant. Kort rekkevidde og lang ladetid taler heller ikke til disse bilenes fordel.

Da er det jo trivelig å se at det endelig jobbes for fullt i bilindustrien med å gi oss plugin-hybrider, biler som kan lades i stikkontakten og kjøres på el et antall mil, før en tradisjonell forbrenningsmotor kommer inn og hjelper til. Denne forbrenningsmotoren burde rimeligvis kunne drives av en form for biodrivstoff (biodiesel, etanol, biogass el.l.). Volvo og Volkswagen er to produsenter som har slike modeller på gang, og neste generasjon Toyota Prius blir sannsynligvis også en plugin hybrid. Mindre kjent, men likefullt meget interessant, er Fisker Karma, en snedig GT som lover et forbruk på 0,25 l/mil ved blandet kjøring, og kommer på markedet - også i Europa - i 2010.

I 2009 kommer forøvrig hybridversjonen av BMW's X6, "SUV-coupéen" som jeg må innrømme at jeg aldri helt har forstått. Den er liksom hverken fugl eller fisk, og synes å være ganske unødvendig. Men uansett... I følge Worldcarfans.com er det basert på samme hybridsystem som vi finner i allerede eksisterende bilmodeller som Chevy Tahoe og Ford Escape. Spørsmålet blir hvilke forbedringer det eventuelt får i X6. BMW selv satser på en 20% forbedret drivstofføkonomi. Noe plugin-hybrid blir det dessverre ikke i denne omgang.

Enn så lenge får jeg med andre ord bli sittende på gjerdet og vente.

Ingen kommentarer: