tirsdag 15. juli 2008

Norge - det nye Albania


Norske politikere har ikke mye å være stolte over når det gjelder infrastruktur og samfunnsplanlegging, noe som blant annet gjenspeiler seg i Aftenpostens artikkel, som tar for seg motorveiutbyggingen. I artikkelen slås det fast at Albania om få år vil ha et motorveinett på 759 kilometer, mens Norge ligger på usle 221,7 kilometer.

Forskjellen på Norge og de fleste andre land er hvordan de norske politikerne konsekvent ser på veibyggingen som en ren utgift, og ikke en investering. Der man i andre land snakker om samfunnsøkonomisk lønnsomhet går debatten i Norge stort sett ut på at "det finnes ikke penger på statsbudsjettet" og "det fører til oppheting av økonomien". Begge deler er selvsagt rent vås. Penger finnes det nok av, og ettersom prosjekter av en viss størrelse må ut på anbud i EØS-området så vil det ikke forårsake noen som helst oppheting av økonomien om en utenlandsk entrepenør gjør jobben.

I tillegg tvilholder man i Norge på den i særklasse dårligste måten å finansiere veibygging på: Bompenger. Eller "spleiselag", eventuelt OPS (Offentlig Privat Samarbeid), som politikerne liker å kalle det. I tillegg til at det er usosialt er det i særklasse også den dyreste og mest byråkratiske måten å gjøre det på. Ca. 12% av bompengeinntektene kastes bort i administrasjon, hvilket inkluderer rikelige styrehonorarer (ofte til politikere som har vedtatt bominnkrevingen, og får plass i styret som takk for det) og luksuriøse "studieturer" rundt omkring i verden. Videre går en stor del av bompengeinntektene til å dekke renter på de lån som er tatt opp i forbindelse med bygging, mens bare en liten del av pengene faktisk dekker selve veibyggingen.

Norge er enkelt og greit et u-land, med utvinning av ikke-fornybare naturressurser som praktisk talt eneste inntektskilde, og med en infrastruktur som ikke hører hjemme noe sted i Europa. Gratulerer!

Ingen kommentarer: