torsdag 11. september 2008

Om å være turist i Norge


Som utflyttet nordmann kan jeg ikke gjøre annet enn å sympatisere med de turister som etter endt norgesferie sitter igjen rimelig skuffet og frustrerte. De gangene jeg har vært på ferie i Norge etter at jeg flyttet har det umiddelbart slått meg hvor dyrt og upraktisk det er å reise rundt i landet. Hvor dyr og dårlig maten er. Hvor dyr og middelmådig hotellovernattingen er. Jeg finner på ingen måte noen sammenheng mellom prisen og kvaliteten på opplevelsen - naturligvis med noen få men hederlige unntak.

Man kan nesten (men bare nesten, ettersom de fremdeles er et stort irritasjonsmoment på norske krøtterstier á la E16 og Rv7) si at jeg har utviklet en slags sympati for alle de tyske bobilturistene som tar med seg både mat og bolig fra hjemlandet når de legger ut på sin norgestur. Tross alt er det jo den storslåtte naturen som gjør Norge til et relativt unikt turistmål i europeisk målestokk, og da duger det jo i massevis å sitte på Hardangervidda i sin lille bobil, og spise tysk hermetikkmat, og kanskje fiske litt fjellørret.

1 kommentar:

montenegro sa...

Jeg er så enige ned deg. Jeg er ikke politisk flyktning, men økonomisk flykting. Drev egen bedrift i 15 år. Når oppdragene forsvant måtte jeg bare legge ned. Som gründer i Norge får man ikke en krone fra NAV som arbeidsløs. Nok om det. Det finnes et land i europa som heter Cerna Gora (finn selv ut hvor det er) Det har fjorder og fjell, du kan kjøre slalom om formiddagen og bade i havet med en temp. på noen og tyve grader på ettermiddagen. Prisnivået er meget hyggelig (1 euro for en halviter på restaurant) Jeg forstår så inderøig vel at turister klager i Norge. Bare stikk innom en veikro og kjøp noe av de selger som "mat"