Nettavisen.no melder i dag at staten håvet inn hele 55,4 milliarder kroner i rene bilrelaterte avgifter i fjor. Samtidig ble det avsatt 15,4 milliarder kroner til veiformål i statsbudsjettet for 2008. Dette tilsvarer ynkelige 3 prosent, og er vel omtrent det laveste tallet vi har sett på lenge, hvilket betyr at veitransporten fortsetter å nedprioriteres. Intet nytt under solen.
Det jeg imidlertid reagerer på er at Vilfrid Femoen fra Opplysningskontoret for Veitrafikk (OFV) presterer å uttale seg positivt om den eksplosjonsartede økningen av bompengeinnkreving i Norge:
Femoen påpeker at bilisten burde være mindre kritisk til å betale bompenger, da disse, sammen med noen drivstoffavgifter og miljøavgifter, er de eneste pengene som går direkte til veiprosjekter.Jaha ja... I gjennomsnitt 12% av inntektene, i noen tilfeller mindre og i andre tilfeller langt mer, opp til over 40%, fra bomstasjonene forsvinner i administrasjonskostnader. Det betyr blant annet høye lederlønninger og styrehonorarer, og heisaturer rundt omkring i verden på bilistenes bekostning. Videre går en stor andel av pengene med til å betale renter på lån som er tatt opp for å få bygget veiene, der staten i stedet kunne lagt ut de milliardene som behøves. Resultatet er at bare en del av pengene faktisk går direkte til veiprosjektet, og at store deler kastes bort. Det er også verdt å merke seg at man betaler bompenger av allerede beskattede penger (der staten altså har krev inn skatt av inntekten vår for å sørge for bygging av blant annet infrastruktur, hvilket jo bare er en stor vits...), og at man ikke kan trekke fra disse utgiftene på selvangivelsen.
Bompengeinnkreving er både gammeldags og lite effektivt. Dette, kombinert med det faktum at det er en svært usosial avgift som rammer vilkårlig og urettferdig, gjør det fullstendig uforståelig for meg hvordan politikerne kan satse så voldsomt på en slik innkreving i Norge, og hvordan folket kan la dem komme unna med det. Er det noe man behøver så er det langt mer bompengekritiske bilister!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar