VG.no kan fortelle oss at "salget av bensinslukere går kraftig opp" (11 prosent) i Norge, mens det samtidig synker som en stein i USA (-44 prosent). Alarmerende. Eller er det virkelig det? Norges Naturvernforbund sluker i alle fall sensasjonsjournalistikken helt ukritisk:
- Det er en ille utvikling. Når vi kjøper stadig mer tilslukende biler, så vil det gjøre at utslippet øker med mer enn det ellers ville ha gjort. Det tyder på at det fortsatt trengs grep i avgiftspolitikken, sier leder i Norges Naturvernforbund, Lars Haltbrekken, til VG Nett.
For det første er det vel på det rene at man ikke snakker om samme type biler i Norge og USA. Amerikanerne har sluttet å kjøpe Cadillac Escalade, Chevrolet Tahoe og Lexus GX, biler som knapt finnes i Norge.
Leser man listen over norske favoritt-SUV'er så ser man at disse befinner seg i en ganske annen liga, og slett ikke er noen bensinslukere, slik overskriften feilaktig antyder. Mitsubishi Outlander har med den norske "folkemotoren" (2,2 liters diesel) et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,73 liter per mil. Andreplass på listen, Volkswagen Tiguan har med 2-liters dieselmotor et snittforbruk på 0,69 liter per mil. Tredjeplassen, Honda CR-V, drar 0,65 liter per mil. Og slik fortsetter det.
Hvordan VG og miljøtalibanerne kan finne på å kalle slike små SUV'er for bensinslukere overgår min fatteevne. Dette er anstendige og politisk korrekte biler som helt enkelt er litt høyere enn tilsvarende stasjonsvogner, og er utstyrt med firehjulstrekk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar