torsdag 18. september 2008

Gratis "officepakke" - et nytt og spennende alternativ

VG.no refererer i dag til en test av OpenOffice 3, og gir denne gratis kontorpakken terningkast 5. Jeg har selv brukt forrige versjon av pakken, og synes dette representerer et glimrende alternativ til å betale skjorten for ekstra funksjonalitet som man sjelden eller aldri behøver (jfr. Microsoft Office).

I det siste har jeg imidlertid oppdaget et meget spennende alternativ til OpenOffice, som i og for seg baserer seg på en tidligere versjon av denne pakken, og har blitt utviklet paralellt, men som i mine øyne har et litt penere utseende, og som introduserer et morsomt "fanesystem", som fungerer på samme måte som tabs i Mozilla Firefox, for eksempel. Programmet heter Lotus Symphony, er gratis og plattformuavhengig (akkurat som OpenOffice), og kommer overraskende nok fra IBM. Last ned og prøv selv.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Artig å se at Lotus Symphony stadig lever. Jeg brukte det for 20 år siden da jeg skrev hovedoppgaven min. Symphony var kanskje det første integrerte alt-i-ett-kontorprogrammet.

Symphony kjørte den gangen under DOS, uten grafikk. Men de hadde allikevel et "fanesystem" med tekstbaserte horisontale tekstbaserte menyer langs toppen av skjermen, der annen linje i menyen varierte avhengig av hva man hadde valgt i første linje.

Selv om det var en integrert kontorpakke brukte jeg regnearkmodulen mest. Den var jevngod med Lotus 1-2-3. Tekstbehandleren fungerte greit nok, men var ganske sparsom i funksjoner sammenliknet med WordPerfect, og for å lage pene diagrammer var HarvardGraphics bedre enn Symphony.

Unknown sa...

Nok en kommentar, denne gangen om OpenOffice (OO) kontra Microsoft Office: Jeg liker OO, det ser ut som jeg er vant til og fungerer greit. Det er lett å finne fram i menyene, og de knappene man har nytige og merket med logiske symboler.

Nyeste utgave av Microsoft Office derimot, der er det ingen menyer. Bare en slags paletter i toppen av skjermen, og mange av dem, som man velger med faner. Greit nok for de funksjonene man finner. Men, uten menyer som jeg er vant til, er det mange funksjoner jeg savner, eller rett og slett ikke finner.

For de av oss som plages med dette, er OO et funn. En splitter ny kontorpakke med velprøvde, velfungerende og velorganiserte menyer etter en standard som har vært i bruk på Mac siden 1984 og Windows siden 1990.