fredag 22. august 2008

Løp og kjøp

Jeg har tidligere nevnt at det snart kan være meget kunstig å kjøpe bolig i Norge, ettersom salget går stadig tregere, og selgerne begynner å innse at de ikke kan kreve fullstendige fantasipriser for boligene sine ("ja, jeg vet at taksten er 2 millioner og prisantydningen er 2,2 millioner, men jeg selger ikke for under 2,5!"). Ifølge Dagbladet.no har salget av boliger falt med 34,2 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, og det bygges rekordfå nye boliger.

Ironisk nok kan det labre boligsalget, og påfølgende lave igangsettingen av nye boliger, føre til litt av en rekyl på noen års sikt. Når konjukturen snur oppover igjen og renten synker så vil det sannsynligvis føre til stor etterspørsel. Med et begrenset tilbud vil det naturlig nok føre til økte priser. Kort sagt, begynn gjerne å tenke på å kjøpe bolig allerede nå. Personlig har jeg begynt å se meg om etter et trivelig fritidshus. Gjerne langt borte fra allfarvei, nær havet.

Ingen kommentarer: