onsdag 27. august 2008

Kriminelle politikere, del 2

Da har navnene på politikerne som har jukset til seg for høye pensjonsutbetalinger lekket ut. Og for en herlig liste med navn det er. De fleste hadde kanskje forventet seg en gjeng angrende syndere, men den gang ei. Man kommer ikke langt i rikspolitikken om man tar selvkritikk, må vite! Det beste er å skylde på uvitenhet (uansett hvor mye man da idiotforklarer seg selv), eller hardnakket avvise alle beskyldninger. Her følger et lite utdrag av de aktuelle (eks-)politikernes kommentarer i sakens anledning:

Kjell Magne Bondevik:
- Hvordan synes du det er å bli beskyldt for å ha utnyttet pensjonsordningen?

- Det er provoserende når jeg har prøvd å opptre pinlig nøyaktig og tatt kontakt på eget initiativ for å betale tilbake det Stortinget mener jeg har fått for mye. Da blir jeg ganske opprørt, sier Kjell Magne Bondevik til Dagbladet.no i Denver.

Erik Dalheim:
Som stortingsrepresentant satt Dalheim selv i styret til Stortingets pensjonsutvalg, der han var med på å gjøre regelverket det han kaller «klarere og enklere å praktisere».

- Jeg mener at jeg ikke har tjent for mye i det hele tatt, sier Dalheim til Dagbladet.no.

Anders Talleraas:
- Jeg er veldig overrasket over at dette siver ut i offentligheten uten at en har blitt informert og fått forklart seg. Jeg mener jeg har opptrådt korrekt og ryddig slik jeg har tolket regelverket. Jeg føler meg urimelig behandlet, sier Anders Talleraas (62).

Talleraas satt som stortingsrepresentant for Høyre og synes først og fremst at dette er en sak mellom likningsmyndighetene, pensjonsordningen og ham selv.

- Det er klart at en skal opptre ryddig og korrekt. Hvis det viser seg at jeg har tatt feil, skal det naturligvis ryddes opp i, men inntil det motsatte er bevist er jeg ikke noen kjeltring slik jeg har blitt hengt ut i nyhetene som misbruker av pensjonsordningen.


Og min personlige favoritt, Magnus Stangeland:
- Jeg vil ikke sette ord på hva jeg mener om det, men jeg synes det er skuffende etter en samfunnstjeneste på tolv år, at jeg skal bli behandlet på den måten og få ødelagt navn og rykte. Jeg føler jo at dette er noe som ikke har noe med meg å gjøre, sier 67-åringen.
Ja, huff, tenk å bli beskyldt for noe slikt etter å ha "slitt" seg gjennom "hele" tolv år på Stortinget. Og naturligvis, at du snylter på pensjonen, og dermed skattebetalernes penger, mens du håver inn ublu beløp ved siden av (Stangeland står bokført med en formue på 53,3 millioner kroner og en årsinntekt på cirka 1 million kroner), har ingenting med deg å gjøre. Det er flott at man har en slik politikerskare med høyverdig moral i Norge.

Ingen kommentarer: