fredag 8. august 2008

Kopi av en kopi?

Hip hop er mildest talt ikke min sterke side, så korriger meg gjerne om jeg har misforstått, men en fransk dj, Cedric Marszewski, anklager den norske duoen Madcon for å ha kopiert "hans" låt "Beggin'". Selv har han kopiert 60-tallsbandet Franki Valli & The Four Seasons. Cedric har altså laget en kopi av en gammel låt, og Madcon har laget en kopi av Cedrics versjon av denne.

Først og fremst høres Madcons versjon ut som fullstendig vrøvl, men det er kanskje ikke så rart når det er tredje grads resirkulering, om man kan si det på den måten. Men når det er sagt så var jeg av den oppfatning at hip hop i stor grad dreier seg om å stjele låter eller deler av låter, legge på litt nye rytmer, prate teksten i stedet for å synge den, og presentere det som "vår nye single". I så fall ser jeg ikke hva Madcon har gjort feil i dette tilfellet?

2 kommentarer:

Patriark sa...

Altsaa, aa kalle Pilooski's versjon en kopi blir aa ta i.

Pilooski gjorde en "re-edit" av laata, altsaa han bytta om paa sekvensieringa, la paa nye effekter, men benyttet seg utelukkende av partier fra originallaata (dermed ikke en 'remix').

Madcon tok saa hele editen til Pilooski (ikke originalen, iom at visse rytmesegmenter bare finnes i re-editen), gjorde naer sagt INGEN endringer, annet enn at de la over no jalla-rap i mellom refrenga, og vips! Helt ny madcon-laat.

Saa mens Pilooski faktisk la en god del arbeid og kreativitet ned i arbeidet med omorkestreringen av originalen, saa stjal Madcon dette og utga det som sitt.

Ogsaa de frekke kommentarene fra Peter Peters, fy faen for noen rassh0l. Burde ihvertfall sagt "takk"..

Anonym sa...

synes ikke så veldig synd i noen av partene.

den dagen de kan ta opp et instrument og LAGE en sang selv fra scratch skal de få lov å åpne kjeften sin for min del.

I mellomtida er de like "gode" både DJ og Madcon.

whatever..