fredag 31. juli 2009

Selvsagt betaler man ikke

Dagbladet.no kan avsløre at nesten ingen brukere er villige til å betale 99 kroner per måned for et premium Spotify abonnement. Kun 0,7 prosent av brukermassen, 40.000 brukere, har tegnet et slikt "støtteabonnement".

Og selvsagt, hvorfor i alle dager skal man betale hundre kroner per måned for det som i prinsippet er en radiostasjon, der man riktignok har vesentlig bedre kontroll på innholdet, men likevel? La meg forklare hvorfor det aldri kunne falle meg inn å betale noe som helst for et tilbud som Spotify:

  • Utvalget av låter og artister endres til stadighet, og da ikke bare til det positive. Man fjerner gjerne enkeltlåter eller hele album, og du er således ikke på noen som helst måte garantert at de låtene som lå i spillelisten din i går er der i dag.
  • Det er store hull i katalogen, mange kjente og mindre kjente band mangler fullstendig, og Spotify blir derfor bare et supplement, ikke den primære kilden til musikk i mitt hjem.
  • Den dagen du sier opp abonnementet så forvsinner din tilgang til all musikken. Logisk, absolutt, og helt greit så lenge det er gratis, men om jeg i løpet av et år har bidratt med 1200 kroner til Spotify, og deretter sier opp abonnementet, så har jeg ikke en eneste låt igjen å vise for pengene. Ingenting. Beklager, men jeg er rett og slett ingen tilhenger av å betale for å leie musikk under et begrenset tidsrom.
Kort sagt, Spotify er et veldig praktisk gratisalternativ, men absolutt ikke verdt å betale penger for. Dessuten harmonerer det dårlig med min boikott av platebransjen å benytte et produkt som de skor seg på, så det er ikke det flittigst benyttede programmet på min pc, for å si det slik.

4 kommentarer:

Simen sa...

Dette blir litt dumt.
Betaler du for å se på TV? Har du for eksempel et abonnement hos Canal Digital eller Viasat?

Blir du da sur når du sier opp tjenesten din, men ikke sitter igjen med noen serier eller filmer å se på?

Er forøvrig enig i at utvalget er dårlig. Når jeg fikk spotify konto ble jeg veldig skuffet når jeg ikke fant mye av musikken jeg hører på.

Den Politiske Flyktning sa...

Nei, jeg har ikke noe abonnement hos Canal Digital eller Viasat, eller andre leverandører for den del. Om du vil betale 99 kroner for å abonnere på retten til å høre på utvalgt musikk en måned så må du gjerne gjøre det. Jeg gjør det ikke.

Anonym sa...

Fullt av dårlige argumenter fra en person som prøver å legitimere et valg han/hun uansett ville tatt pga gjerrighet?


1. Utvalget av låter og artister endres til stadighet

Ja, det blir bedre. I begynnelsen var det noe trøbbel med at man hadde lagt inn spor de ikke hadde rettigheter til, men det skal ikke skje nå lenger.

2. Det er store hull i katalogen

Ja, men så koster det bare 100 kr i måneden... skulle du kjøpt cder for 100 kr måneden hele livet ditt ville du fremdeles ha mye større hull i samlingen din etter 100 år.
Dessuten blir det færre og færre hull.

2. Den dagen du sier opp abonnementet så forvsinner din tilgang til all musikken.

For det første, det er en streamingtjeneste så ja selvsagt, for det andre, det koster 100 kr måneden, så du trenger aldri si opp, for det tredje...
Det stemmer jo ikke engang! Du kan fortsatt benytte gratistjenesten så mye du gidder.

3. Dessuten harmonerer det dårlig med min boikott av platebransjen å benytte et produkt som de skor seg på

Dette er jo det reneste vrøvl, grunnen til at man boikotter bransjen er dens taktikk med å sabotere ny teknologi og benytte seg av søksmål.
Med spotify har bransjen endelig tatt inn over seg at det eneste som nytter er å gi et bedre tilbud enn piratene! Det er virkelig det siste man burde boikotte.

Den Politiske Flyktning sa...

Haha, moroklumpen :-D Jeg behøver slett ikke å legitimere noe valg, aller minst overfor anonyme nettkverulanter! Tjenesten er rett og slett ikke interessant nok til å koste penger.

Jeg forstår at du har et uvanlig sterkt behov for å forsvare Spotify, og jeg har da ingenting imot konseptet i seg selv eller folkene bak den. Derimot har jeg, for å ta fatt i ditt punkt nr. 3 veldig sterke motforestillinger mot det faktum at de plateselskaper som saksøker sine kunder over en lav sko og presser gjennom integritetskrenkende og rettsusikre lover rundt omkring i verden også tjener penger på tjenesten. Det blir som å gå på en restaurant som er eid av mafiaen. Maten kan gjerne smake godt, men det gir en vond ettersmak å tenke på hvor pengene dine ender opp.