torsdag 30. juli 2009

Tomme løfter fra Høyre


Høyre og Erna Solberg gir full gass inn i valgkampen med stadig flere utspill som skal overbevise velgerne om at Høyre faktisk er et parti som er interessert i samferdsel. Dessverre har partiet historien imot seg. Noe så til de grader også.

Sist partiet var i regjering var intet mindre enn en mørk middelalder i Norsk samferdselshistorie. Med Torild Skogsholm (V) som samferdselsminister ble det bygget langt flere fotobokser og bompengestasjoner enn faktiske veier, det eksisterende veinettet forfalt, og trenden har dessverre bare fortsatt under den rødgrønne regjeringen. Det råder i Norge en bred politisk enighet om at samferdsel er en ikke-sak, og at bilistene ikke er annet enn ypperlige skatteobjekter med bunnløse lommebøker.

Nå ønsker altså Solberg å få velgerne til å tro at det blir andre boller. Hun lanserer en ny nullvisjon, der Høyre ønsker å minimere antallet ulykker som følge av veistandarden, gjennom å gjøre som de fleste europeiske land har gjort i en årrekke:

  • Vil ha flere kilometer med vei som har midtdelere
  • Bygge ut alle riksveier slik at de er innenfor et minstekrav.
  • Utbygging av smal motorvei med midtdelere

Men er det virkelig noen som tror at Solberg, eller andre norske politikere for den del, plutselig skulle ha sett lyset? At Høyre i regjering denne gangen skulle innebære noe annet enn ytterligere bompengebyrder på bilistene og et forfall av det eksisterende veinettet?

Dette påståtte løftet i infrastruktur er foreslått finansiert på "klassisk" vis:

  • Ha mer offentlig og privat samarbeid

I Norge er dette synonymt med mer bompenger. Det er intet nytt under solen.

Foto: theignitionpoint.co.uk

Ingen kommentarer: