tirsdag 21. juli 2009

Mer om parkering og denslags

Det er tydeligvis ikke bare Kåre Willoch som misliker å bli flådd av private parkeringsselskaper. Nå kaster også Nettavisens Gunnar Stavrum seg på debatten, kaller det utpressing, og taler varmt for en regulering av denne cowboybransjen.

På en annen side er det jo fordeler med de private selskapene. Som Stavrum selv skriver finnes det en grad av "rettssikkerhet" om man får en bot fra et privat selskap. Her må det nemlig bevises hvem som var fører av bilen da den ble parkert. Offentlige parkeringsselskaper behøver ikke bry seg om slikt, her er det bileieren som skal betale, og gjør man ikke det så dras beløpet direkte av din lønn, med vennlig hilsen Statens Innkrevingssentral. Her er det ikke rom for å bestride noe krav:

Jussen er også forskjellig. Hos private selskaper er det føreren som er ansvarlig, mens offentlige kan bruke Statens Innkrevingssentral til å heve pengene direkte fra bileier.

Personlig tar jeg mye heller en bot fra et privat parkeringsselskap.

Samtidig kan man på Nettavisen lese at bilistene betaler i prinsipp 100% av kostnaden på nye veiprosjekter, i form av bompenger. I mange tilfeller betaler man til og med vesentlig mer enn 100%, grunnet bompengefinansieringens ufattelig lite kostnadseffektive natur. Parkeringsbøter er en ynkelig parantes, en ikke-sak, i forhold til dette offentlige og systematiske ran bilister i hele Sør- og Midt-Norge utsettes for daglig, helt uavhengig av økonomiske evner og utelukkende basert på hvor man er bosatt i forhold til jobb og servicetilbud. Hva med å sette søkelyset på dette, i stedet for å syte og klage over hvor usosialt det er at private aktører tar hånd om parkeringen på sykehus og flyplasser:

- Dagens ordning med skyhøye parkeringsavgifter ved sykehusene er usosial, sa Knut Arild Hareide, leder av KrFs programkomité, til Dagsavisen i vinter.

Ingen kommentarer: