fredag 24. juli 2009

Irriterende praksis som gjelder flere

Dinside og VG melder at forbrukermyndighetene har tatt kontakt med sine irske kollegaer for å få skikk på flyselskapet Ryanair. På høy tid. Hva jeg ikke skjønner er at man ikke tar opp problemstillingen med utidige ekstrakostnader utover billettprisen med Norwegian og SAS når man først er i gang:

- Er ekstrakostnadene uunngåelige må de inkluderes i billettprisen. Ryanair tar betalt uansett hvordan innsjekking skjer, enten det gjøres på nett eller på flyplassen, og da må disse kostnadene inngå i all prismarkedsføring, forklarer seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.


Er ikke drivstoffavgiften til SAS uunngåelig? Og burde det ikke være en selvfølge at kostnaden flyselskapet har med drivstoff til flyene er en del av billettprisen og ikke en separat men obligatorisk avgift???

2 kommentarer:

Malvinka sa...

Nowegian påtvinger ingen gebyrer på sine kunder.
All snakk i media om norwegian er bare drittslengning fra ryanair.
Pr-kåte som de er så "lager" de nyheter ved å slenge dritt om andre dersom de ikke har noe vettugt å komme med selv.

jeg bestilte biletter fra norwegian igår.
Alle gebyr jeg betalte var frivillige (avbestillingskostnad, plassreservasjon, ekstra kolli)

og visa gebyret som alle har hisset seg opp for tiden gjelder ikke når du har visa på bankkortet ditt slik nordea for eks har. da blir det trukket rett fra konto og du slipper å betale gebyr på 40 kroner slik du må dersom du velger å bruke kredittkort.


SAS kjenner jeg ikke til, men ut fra det lille jeg vet så har vel ikke de gebyrer, bare mye høyre pris.

Den Politiske Flyktning sa...

Såvidt meg bekjent betaler man gebyr fra første kolli på Norwegian, hvilket betyr at om du ikke reiser ekstremt lett (kun håndbagasje) så må du ut med en femtilapp ekstra per vei der. Og SAS opererer som jeg skrev med en drivstoffavgift som de elegant baker inn i bolken med myndighetspålagte avgifter.