Fram til nå har gratis parkering kun vært forbeholdt de som kjører elbil. Nå foreslår Samferdselsdepartementet i en ny høring å utvide ordningen til også å inkludere hydrogenbiler.
Man ønsker altså å la biler som ikke finnes på markedet få lov til å parkere gratis i byene. Ja, du leste riktig. Men vent, det blir bedre:
- Vi er opptatt av å gjøre det mer attraktivt å velge hydrogenbil. Norge har allerede de beste ordningene i verden når det gjelder elbil, og nå ønsker vi å legge til rette for at hydrogenbil også skal bli et mer aktuelt kjøretøy å velge når sjåførene skal velge bil, sier Statssekretær i Samferdselsdepartementet Guri Størvold til VG Nett.
Da må jeg jo nesten spørre Guri Størvold: Ettersom det nå skal bli så attraktivt å velge hydrogenbil, hvor kan jeg få tak i en slik? Og hvor er infrastrukturen som trengs for å kunne tanke en hydrogenbil? Eller kan vi rett og slett være enige om at man med dette forslaget ønsker å gjøre det attraktivt å velge en bil som ikke er mulig å kjøpe, for på den måten å gi inntrykk av at man kommer med et tiltak for miljøet mens man i virkeligheten ikke gjør noe som helst annet enn å sløse bort tid og skattepenger?
Tillat meg komme med et forslag som har vært utprøvd med stort hell i andre land: La biler med miljøteknologi som eksisterer på markedet i dag få slike fordeler som dere nå ønsker å gi de fiktive hydrogenbilene. Definer for eksempel en miljøbil som en bil med et co2-utslipp under 120g/km, og la disse få passere gratis i det særnorske havet av bomstasjoner, gi dem rabatt for soneparkering i byene, og liknende. På den måten får man et teknikknøytralt og greit regelverk som faktisk fungerer i dag.
Ulempen er jo selvsagt at Staten må gi avkall på avgiftskroner, og når et miljøtiltak faktisk får effekt og begynner å koste penger så er det plutselig ikke så moro lengre... For å si det slik: Hvem tror at disse fordelene for elbiler og hydrogenbiler kommer til å vare den dagen slike biler blir et alternativ for folk?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar