torsdag 6. august 2009

Stikkordet er teknikknøytralitet

Vg skriver at dagens bompengeordning i London, som gir fritak for bl.a. hybridbiler - uansett CO2-utslipp - skal revideres. Bakgrunnen for dette er at Volvo har henvendt seg til byens borgermester og påpekt det hårreisende urimelige i at en Lexus-hybrid med et CO2-utslipp på 192 g/km er fritatt for bompenger, mens en Volvo S40 DRIVe, med utslipp på 104 g/km må betale 8 pund for å passere disse motbydelige galgene. Skal man først ha unntaksregler for disse avgiftene så er det jo åpenbart at teknologien i seg selv ikke er det interessante, men resultatet denne teknologien gir i form av lavere utslipp.

Jeg har nevnt det i forbindelse med latterlige utspill fra Samferdselsdepartementet, og jeg kan gjerne gjenta meg selv:

Tillat meg komme med et forslag som har vært utprøvd med stort hell i andre land: La biler med miljøteknologi som eksisterer på markedet i dag få slike fordeler som dere nå ønsker å gi de fiktive hydrogenbilene. Definer for eksempel en miljøbil som en bil med et co2-utslipp under 120g/km, og la disse få passere gratis i det særnorske havet av bomstasjoner, gi dem rabatt for soneparkering i byene, og liknende. På den måten får man et teknikknøytralt og greit regelverk som faktisk fungerer i dag.
Stikkordet er naturligvis teknikknøytralt. Hvor vanskelig kan dette egentlig være å fatte for norske og engelske politikere?

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hvorfor skal bare CO2 utslipp vektlegges ? Samtlige Diesel biler forurenser mer enn feks en Aston Martin ( Kilde: Auto Motor und Sport Testjahrbuch 2008) ! Det er årsaken til at Prius idag går på bensin. CO2 ødelegger ikke noe mer i byer enn i landlige strøk, derfor er det ulogisk å måle på det når man skal begrense forurensing som plager folk i byer.

Den Politiske Flyktning sa...

Du forstår vel poenget, håper jeg: Regelverket må være teknikknøytralt. Om du har aldri så mange parametre så bør ikke spesifikk teknologi være et av dem. Teknologi har en tendens til å utvikles.