onsdag 26. august 2009

Ut på tur, aldri sur

Det er et skrekkelig pinlig fenomen dette med harry og drita fulle nordmenn på ferie i utlandet, og dagens artikkel i Dagbladet får meg virkelig til å gremmes. Situasjonen er klassisk, men hovedpersonen, Jan Hovemoen (54), tar det virkelig et hakk lengre enn de fleste.

På vei til ferie i Thailand med sin kone tropper han opp på flyplassen temmelig beruset. Det er alltid sjarmerende med slike flypassasjerer, og man kan jo ikke annet enn å håpe og be om at man ikke havner ved siden av dem. Vel på plass i flyet fortsetter den godeste Hovemoen å drikke tett. Det ender som det så alt for ofte gjør med at Hovemoen blir voldsom og utagerende, og antaster en flyvertinne., og når han endelig kommer til Bangkok og blir tatt hånd om av politiet går han fullstendig amok. En selsom påminnelse om norsk drikke- og feriekultur på sitt aller verste, men dessverre ikke enestående.

Det er imidlertid et par momenter i berettelsen som virkelig fascinerer meg:

- Hun har forklart politiet at jeg befølte henne, før hun klarte å presse seg løs og flykte ut av toaletter. Jeg husker ingenting, men bestrider på det sterkeste at jeg har forgrepet meg seksuelt på henne, sier Hovemoen til Dagbladet.

Eh, javel? Hvordan kan man på det sterkeste bestride noe som man ikke husker om man har eller ikke har gjort?

- Jeg har gullkort, men det gikk vel betjeningen hus forbi siden jeg denne gangen satt på økonomiklasse. Derfor fikk jeg ikke den respekten jeg hadde krav på, sier mannen til Dagbladet.

Jaha ja. Jeg må jo si at jeg lurer på hva slags service Hovemoen egentlig forventer på grunn av sitt gullkort. Det kommer kanskje som en bombe på ham, men han er langt ifra spesiell på dette området, det er faktisk ganske mange mennesker som har slike gullkort. De gir en rekke hyggelige goder, slik som fast-track gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen, egne innsjekkingsskranker og tilgang til lounge der slike finnes, men de gir ikke stupfulle harrynordmenn på økonomiklasse rett til noen VIP-behandling.

Jeg kan ikke med min beste evne fatte og begripe at den godeste Jan Hovemoen frivillig lar seg avbilde i Dagbladet, stolt fremvisende sitt gullkort, og fremstå med fullt navn i en slik skrekkelig lite flatterende artikkel, men jeg håper han har lært et og annet, og at det i det minste blir en full bråkmaker mindre på neste fly til Bangkok.

1 kommentar:

Unknown sa...

Kan ikke si meg mere enig i din tolkning av Hovemoens oppførsel.
Kan de ikke bare holde han der nede en stund så lærer de han folkeskikk skulle jeg tro.
Tror ikke gullkortet gir han noen strafferabatt eller goder. En annen ting er at selskapet som har utstedt dette kortet burde kansellere kontrakten med Hovemoen, for dårlige reklame for produktet sitt skal en vel lete lenge etter.