fredag 20. august 2010

Datatilsynet har ingen troverdighet

Datatilsynet går ut og hevder at Facebook bryter loven når de lanserer sin nye "Places" funksjonalitet, som lar andre Facebook-brukere se hvor du er. Hovedproblemet, ifølge Datatilsynet, er at andre brukere kan opplyse sine venner om at du også befinner deg på samme sted som disse. Altså "jeg er på strippeklubb, og Arne er her med meg". Man kan riktignok selv velge bort sine venners mulighet til å gjøre dette, gjennom en relativt enkel instilling under Privacy.

Jeg har skrevet om Datatilsynets holdning til overvåking tidligere, og må ærlig talt si at tilsynet helt mangler troverdighet når de mener det er uproblematisk at private bomselskaper, og deres samarbeidspartnere i inn- og utland, mot min vilje kan se hvor jeg befinner meg, i kommersiellt øyemed til og med, mens de samtidig raser over at mine venner mot min vilje kan se hvor jeg befinner meg. I førstnevnte tilfelle har jeg ingen mulighet til å reservere meg mot overvåkningen. I sistnevnte kan jeg gjøre det med et par knappetrykk.

Hva er verst?

Foto: Yersinia

4 kommentarer:

Infoseeker sa...

Helt enig i det du skriver her, desverre virker det til at den nye direktøren i datatilsynet Bjørn Erik Thon nok en gang fronter feil saker, dette er noe brukerene selv aktivt må ordne for at det skal være funksjonelt. Og da blir det ikke helt det samme, føler han skyter seg i foten enda en gang ved og ta opp en slik liten sak.
Det er mange store saker der ute å ta fatt i, men han er vel redd for og tråke noen på tærne nå i starten..

Herbert van-Vliet sa...

Facebook er perfekt å ha for Datatilsynet: alle kjenner facebook, og den er lett å gjøre om til en sort får og rope ulv ulv om.

Juridisk sett har Bjørn Erik Thon feil: Norsk lov gjelder ikke for Facebook. TOS § 16 sier at dataene mine sendes til USA og behandles der, så det jeg driver med når jeg oppdaterer min facebook-profil er at jeg eksporterer informasjon - ut av landet, over grensen. Hadet Norge. Det behandles i langtbortistan der Norges lover ikke har noen mening, og resultatene importeres igjen til Norge. Hvor Norges regler gjelder igjen. Spørs om jeg har lov å importere informasjon som bryter med norsk lov, men det er da jeg som er ansvarlig for.

Anonym sa...

Til Den Politiske Flyktning: Sammenligningen din er ubrukelig. Bomselskaper sletter data etter bruk. FB gjør ikke det, tvert imot lever de av å selge data videre. Se http://www.datatilsynet.no/templates/article____2918.aspx

Til Herbert van-Vliet: Juridisk sett tar du feil, og Thon har rett. Det spiller ingen rolle hva FB skriver i sine Terms of service. Når de henvender seg til nordmenn i Norge, gjelder personopplysningsloven. Se http://www.dinside.no/841748/du-skal-be-om-lov

Den Politiske Flyktning sa...

Nuvel, bomselskapene selger også dine personopplysninger videre, og sender dem gladelig ut av landet for videre bruk og misbruk. Hvor lenge disse dataene blir lagret eller hvordan de behandles har man ingen oversikt eller påvirkning over. Euro Parking Collection, Ltd. kan være et stikkord i så måte. Ellers takk for kommentar.