tirsdag 13. juli 2010

Overvåking av bilister ikke ok - om det ikke gjøres for profitten alene

Datatilsynet har tilsynelatende satt ned foten for Utrykningspolitiet, Toll- og avgiftsdirektoratet samt Vegvesenet, som alle ønsket å benytte seg av automatisk kameraovervåking med skiltgjenkjenning av biler i det ganske land. Det er ikke akseptabelt å overvåke og registrere samtlige biler bare for overvåkingens skyld. Gode nyheter for dem som setter folks frihet og integritet høyt

Selvsagt finnes det unntak:

Under føresetnad av at etatane berre bruker skiltgjenkjenningsteknologien til utveljing av objekt i den ordinære kontrollverksemda, så vurderar Datatilsynet  det slik at samfunnsnytten av tiltaket overstig personvernulempane. 

– Føresetnaden for dette er at det er mannskap frå etatane på plass og kan stanse køyretyet umiddelbart i samanheng med den gjeldande kontrollen. Vidare føreset vi at det ikkje vert lagra opplysningar for seinare bruk, seier Ove Skåra, konstituert direktør i Datatilsynet. 

Altså er det ok å benytte seg av skiltgjenkjenning om det gjøres i sammenheng med en konkret aksjon. Fair enough.

Hva jeg derimot har vanskelig for å forstå er at samme teknologi brukes i stadig større utstrekning i Norge med et eneste mål for øyet: Kommunale avgiftskroner. Jeg snakker selvsagt om automatisk innkreving av bompenger, enten gjennom en AutoPASS-brikke eller gjennom at hver eneste bil som passerer et kontrollpunkt fotograferes og registreres. Hvor er Datatilsynet i denne saken? Hvorfor er det ok at private næringsinteresser benytter seg av overvåking, registrering og skiltgjenkjenning av rene profitthensyn, mens statlige etater ikke får benytte seg av samme teknologi for å kunne utføre sin jobb på en mer effektiv måte? Veier hensynet til profitt tyngre enn hensynet til personvern?

Videre finner jeg det en smule tragikomisk at Datatilsynet prater om risikoen for formålsutglidning som et argument mot en slik overvåking når vi vet at det allerede er et dystert faktum. Politiet kan kreve å få utlevert bilder ved etterforskning av straffbare handlinger eller ulykker. Skatteetaten henter ut opplysninger fra bomselskaper for å avsløre juks med firmabiler og selvangivelse. Så lenge en privat aktør gis lov til å overvåke og registrere så finner selvsagt disse offentlige etatene en vei inn i overvåkingsmaterialet. En løsning for disse etatene ville kanskje være å benytte seg av dette smutthullet som er innvilget bomselskapene: Etablere et eget bomselskap, sette opp enda flere bomstasjoner rundt omkring i det ganske land, og deretter kreve å få utlevert overvåkingsdata fra disse etter ønske og behov.  Les forøvrig gjerne denne redegjørelsen om personvern i transport og kommunikasjonssektoren.

Min oppfordring er at Datatilsynet umiddelbart trekker ut pluggen også for bomselskapenes utidige overvåking av bilistene. Skal man på død og liv kreve inn avgiftskroner på en så ineffektiv, usosial og gammeldags måte så får man gjøre det manuelt, som i gamle dager.

Ingen kommentarer: