tirsdag 24. august 2010

Selvfølgeligheter om vei

NHO har laget en rapport, "Raskere og smartere samferdselsutbygging", som påpeker det åpenbare: Det blir billigere og raskere å bygge veier og skinner om man finansierer og gjennomfører prosjektene i sin helhet, fra start. Deretter står staten (eller i tilfellet Norge, bilistene i form av bompenger) for nedbetalingen. Egentlig er det skremmende at norske politikere faktisk må få en slik rapport når vi skriver 2010 i kalenderen. Man skulle jo tro at alle studieturene til utlandet hadde gitt noen form av nytte, men det var tydeligvis for mye å håpe på.


Problemet med norske politikere er tydeligvis ideologien, men jeg vet ikke helt om jeg kjøper en slik forklaring:

Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) sier ifølge avisen at man ikke skal behøve å låne penger til veibygging så lenge Norge har penger på bok.

Om det var slik at Staten faktisk brukte noen av disse pengene man har på bok til å bygge veier så kunne man forstått det prinsipielle i diskusjonen. Men finnes det en eneste nybygd vei i Norge i dag som ikke er bompengefinansiert (se kart under som viser alle bompengeprosjekter i Norge)? "Så lenge Norge har penger på bok så skal vi sitte på dem og heller sløse bort bilistenes penger på dårlig prosjektering og administrative kostnader", er det virkelig dette som er argumentet? Bra jobbet, Johnsen.


Vis Bompengeanlegg i Norge i et større kart

Ingen kommentarer: