tirsdag 24. februar 2009

Fjellinjens fullstendig inkompetente ledelse


Jeg har tidligere skrevet om hvilket stort pengesløseri bompengesystemet i Norge er, og nå får vi altså nyheten om at døgeniktene i Fjellinjen AS har prestert å feilfakturere ikke mindre enn 45.000 (!!!) utlendinger som følge av at enkelte utenlandske registreringsskilt faktisk har visse likheter (surprise, surprise!), og som Fjellinjens imponerende datasystemer ikke klarer å skille fra hverandre.

Når man da tenker på at disse utlendingene som passerer norske bomstasjoner i stor grad er turister som foretar en eller svært få passeringer, så kan man jo undre seg over størrelsen på disse 45.000 fakturaene som er sendt ut. Jeg antar det er overveiende sannsynlig at hver faktura i snitt ligger på under 50 kroner. Om disse fakturaene da mot formodning hadde blitt sendt til rett bilist, og om en utenlandsk bilist hadde orket å betale voldsomme gebyrer i sin lokale bank for å overføre penger til en norsk konto og betale sin regning, hvilket jo i utgangspunktet er helt sprøtt å kreve, så hadde disse 45.000 fakturaene trolig uansett gått med tap...

Nå var det imidlertid 45.000 feilfaktureringer, noe som gjør at nissene på Fjellinjen ikke får inn en krone av dem (med mindre en uoppmerksom bilist betaler uten å tenke seg om, da Fjellinjen ikke løfter en finger for å ordne opp i problemene uten at man kontakter dem). Om vi da forutsetter at det koster ca. 50 kroner å sende ut en slik faktura, så har altså Fjellinjen prestert å kaste bort 2,25 millioner kroner av norske bilisters penger bare på en eneste masseutsending av feilaktige fakturaer. Godt jobbet!

Jacob Trondsen, administrerende direktør for dette lekefirmaet (se bilde), og en av de direkte og ganske så personifiserte årsakene til at norske bomselskaper sløser bort bilistenes penger, står frem i avisen og lover at man i hvert fall ikke skal gjøre det som ville vært det eneste intelligente, å slutte å forfølge små krav rettet mot turister:
- Det er noe vi prinsipielt aldri gjør. Vi vurderer også en ny software med et automatisk lesesystem som kan klare å skille mellom svenske og litauiske skilt, sire Jacob Trondsen.
Høres lovende ut. En investering på noen millioner kroner i ny software, så kan vi i beste fall regne med at Fjellinjen går i break even med disse utenlandske regningene sine, samtidig som de koster Norge som turistnasjon badwill som ikke kan måles i penger...

Det er så man lurer på hvordan noe i det hele tatt fungerer i slike amatørmessige bompengeselskaper. Og tydeligvis er det ikke så mye som gjør nettopp det. Fungerer, altså.


Foto: Scanpix

4 kommentarer:

Andreas sa...

Veldig bra innlegg!

Som en kuriositet til dette, kan nevnes at Fjellinjen, i følge P4, har registrert drøyt 10% færre biler gjennom ringen de siste 4 månedene. Tilfeldigvis er det omtrent fire-fem måneder siden bomringen la om til nytt automatisk system, om jeg ikke tar helt feil.

Jeg har ikke rotet meg til å gå til anskaffelse av abonnement ene og alene fordi jeg VET at Fjellinjen etter omleggingen av systemet, ikke registrerer 100% av mine passeringer. Faktisk er "treffprosenten" så dårlig, at jeg i såfall vil tape penger på det.

Og i dette ligger sannsynligvis forklaringen på den bemerkelsesverdige nedgangen i trafikken gjennom bomringen rundt Oslo. Men ikke si det til noen, i alle fall ikke til Fjellinjen;)

Andreas sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Den Politiske Flyktning sa...

Det er bare å kjøre med litt skitne nummerskilt det, så øker du nok "gratisprosenten" ytterligere, slik ser hør og bør. Lykke til! ;)

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=504196

Andreas sa...

Jeg tok selvsagt feil mtp automatiseringen av bomringen. Dette skjedde jo for lenge siden. Det jeg EGENTLIG var inne på, er det nye systemet som ble tatt i bruk på E6 ved Alnabru for kort tid siden.

I følge artikkelen du viser til på VG Nett datert i mars 2008, så sa Fjellinjen at de skulle få bedre kameraer etc i løpet av sommeren 2008. Som sagt, så registerer de fortsatt ikke alle bilene....