tirsdag 24. februar 2009

Hvem skal redde hvem?

Microsoft ønsker å lære opp amerikanere i bruken av sine produkter. Gjennom et opplæringsprogram skal to millioner amerikanere lære seg å bruke Internet Explorer, MS Outlook og MS Office.

Artikkelen i digi.no beskriver det som at Microsoft på denne måten, gjennom å øke Microsoft-kompetansen, vil redde USA, og det stemmer vel godt overens med hvordan Microsofts PR-avdeling ønsker at dette skal fremstilles.

Man skal imidlertid ikke være mer enn middels oppegående for å se at det i realiteten er USA som kommer til å redde Microsoft i og med dette tiltaket. I en tid med sviktende lisenssalg av både Office og Windows, der fullgode og gratis alternativer som OpenOffice og Linux stadig kaprer markedsandeler, er det antakeligvis en billig investering å gi disse amerikanerne opplæring i Microsoft-produktene, for å kunne fortsette å bruke sitt mildt sagt tvilsomme salgsargument nummer 1 (som alle som har hatt en Microsoftselger på besøk sikkert kan skrive under på): Alle bruker jo Microsoftprodukter hjemme, så derfor må din bedrift også gjøre det!

Microsofts indoktrineringsplan er altså ingen redning for USA, men snarere en måte for dem å øke lisenssalget sitt på, og en måte å undergrave open source alternativene på.

Ingen kommentarer: