onsdag 11. februar 2009

En ikke-sak


Digi.no melder i dag at IT-folk som reiser mye "taper" penger ettersom kronekursen har svekket seg, samtidig som hoteller har blitt dyrere, og statens satser for kost og losji ikke har blitt justert for å ta hensyn til dette. Dette med hoteller stemmer forøvrig ikke helt, da prisene på hotellene i storbyer som London og New York for eksempel har sunket dramatisk det siste året - NY fra et snitt på 250 dollar/natt til ca. 200 dollar/natt. Dessuten, hvilken reisente IT-konsulent betaler hotellet sitt selv?

Først og fremst synes jeg det virker noe tungvint å skulle justere disse satsene fortløpende etter kronens svingninger. Videre må jeg innrømme at jeg ikke helt ser problemet. Selv reiser jeg mye i jobben, og selv om jeg ikke bor i Norge så har vi et tilsvarende system her jeg bor. Vi har også opplevd en svekkelse av den lokale valutaen.

Ser man nærmere på statens satser så er det nok ingen grunn til bekymring, kronekurs eller ei. Drar man for eksempel til et såpass lite eksotisk land som Sverige så har man hele 700 kroner å rutte med per dag. Frokost og lunsj koster rundt 70 kroner, og da behøver man ikke akkurat å gå på nærmeste gatekjøkken for å spise middag... For 300 kroner får du en ekstravagant middag på en bedre restaurant, og har fremdeles et par hundrelapper til overs...

I New York får man hele 840 kroner, altså over 100 dollar per dag. Frokost på en koselig fortauskafé? 6-7 dollar. Lunsj? 12-15 dollar. En voldsom middag, 50 dollar. Fremdeles et par hundrelapper til overs...

Det eneste som fascinerer meg er at man opererer med en lavere sats for Sveits enn hva man gjør for Sverige. Sveits er, for dem som ikke har vært der, et av de desidert dyreste landene i Europa, og her er det faktisk ikke noe problem å gjøre seg av med 650 kroner per dag, i og med at den minste menyen på MacDonalds koster over 100 kroner...

Summa summarum er det vel heller et spørsmål om hvor mye ekstra penger man skal kunne tjene på en tjenestereise utenlands, heller enn et spørsmål om at man taper penger på utenlandsreisene sine. Dette er virkelig ingenting å syte for, slik jeg ser det.

Foto: Ferguson Photography

Ingen kommentarer: