Ifølge dinside.no synes tre av fire bilister i Oslo og Akershus at bompenger er "helt greit", mesteparten av disse under forutsetning av at pengene går til utbygging av veier og kollektivtransport. Så hjernevasket og ukritisk har man altså rukket å bli.
- Folk ser at de får noe igjen for bompengene. Mange vegprosjekter og forbedringer i kollektivtrafikken i Oslo og Akershus ville ikke vært gjennomført uten bompengene, sier regionvegsjef Sidsel Sandelien i Statens vegvesen i en pressemelding.Ja, det var jo også en måte å se det på. Staten har, gjennom stadig mindre bevilgninger til veiformål, i praksis tvunget kommuner til å gå med på bompengefinansiering av veiprosjekter - riksveier såvel som europaveier, som naturligvis burde vært et statlig ansvar. Videre er det ikke spesielt morsomt å lese hva folk faktisk får igjen for disse bompengene, og som Sandelien betimelig velger å utelate:
Driftskostnadene utgjør vannvittige 33% av bompengeinntektene, altså 33 kroner for hver 100-lapp du betaler. I dette beløpet finner vi blant annet meget generøse lederlønninger, tilsvarende generøse styrehonorarer, og reiser til fjerne himmelstrøk for å delta på konferanser om hvordan man kan tyne bilistene mest mulig. Videre er det en kjennsgjerning at lokalpolitikere eller deres bekjente har en lei tendens til å havne i styrene til disse bompengeselskapene. Dette er de samme politikerne som ivrer for nye bompengeprosjekter, og gir en utidig sammenblanding av roller. Videre skal renter på lån tatt opp i forbindelse med veibyggingen betales, og dette er også inkludert i disse kostnadene.
Hadde staten i stedet tatt sitt ansvar for landets infrastruktur, og veibyggingen hadde blitt finansiert over skatteseddelen eller gjennom noen av de eksisterende bilavgiftene som ikke gir slike voldsomme administrasjonsutgifter (bensinskatten, engangsavgiften, registreringsavgiften...), så ville norske bilister vært spart for 15 milliarder fullstendig bortkastede kroner i løpet av de siste 17 årene.
Norsk bompengepolitikk er totalt unødvendig sløsing med folks penger. Videre rammer den skjevt og vilkårlig, og er usosial av natur.
- Jeg er positivt overrasket over at publikum likevel aksepterer videre bompengeinnkreving. Det tolker jeg som at folk ser på bompengene som et nødvendig onde for at vi skal få til forbedringer som trengs, sier Sandelien.
Hvorfor skal dette være et "nødvendig onde" i Norge når det knapt er på dagsordenen i de fleste andre land i Europa? Med unntak av enkelte privatfinansierte motorveier av høy standard, og med statlig finansierte og bompengefrie alternativ, kan man reise bomfritt i praktisk talt hele Europa. Det er på høy tid at norske politikere innser det samme som sine kollegaer i resten av Europa: Infrastruktur er ikke bare en utgift på budsjettet som man aller helst bør kutte ned til et minimum - det er tvert imot en investering som gir meget god avkastning. Til sammenligning regner svenske politikere med at de for hver krone investert i infrastruktur får to kroner tilbake. Kort sagt: Sats på infrastruktur som gir valuta for pengene.
Foto: Nettavisen.no
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar