tirsdag 13. januar 2009

Et stort gjesp

Nye Toyota Prius står på trappene, og - surprise, surprise - den har fått et nesten identisk design som den utgående modellen. Eneste store forskjellen er vel at Toyota har gitt den en "småbilsfront", som tatt fra Aygo eller Yaris eller noe i den stilen. Nåvel, en aggressiv og sportslig front ville vel kanskje krasjet litt med bilens image som jordens frelser.

Hvordan står det så til på teknikkfronten? Joda, her er rikelig med mer eller mindre uviktige dupeditter, men det mest interessante skjuler seg naturligvis under panseret, og det er der min mistro mot Prius ligger. Dagens modell er notorisk umulig å få ned i det forbruket som er oppgitt fra produsenten (0,43 l/mil) på blandet kjøring. Man kan under normale omstendigheter glemme å presse den under 0,6 l/mil, er min erfaring. Og da kjører man med eggeskall under gasspedalen og tar det svært forsiktig på motorveien.

Den nye modellen lover ca. 10% lavere forbruk, hvilket skulle gi et teoretisk snittforbruk på 0,38 l/mil. Dessverre mistenker jeg at det er nettopp det det er - et høyst teoretisk forbruk fra en bilmodell som har bygd sitt miljøvennlige rykte utelukkende på å være en imponerende cycle beater.

Gi meg heller en plugin-hybrid som jeg kan kjøre på el til og fra jobb. I mellomtiden ville jeg gått for en kraftig og morsom dieselbil med lavere forbruk enn hva en Prius i vanlig bruk kan skilte med.

Ingen kommentarer: