tirsdag 24. mars 2009

EU-testsystemet uvurderlig for norske bilister


VG.no mener at bilkjøperne lures av produsentene gjennom at EU-testen av gjennomsnittlig drivstofforbruk foregår i et sterilt laboratoriemiljø og dermed ikke stemmer med virkeligheten. I følge VG kan avviket for enkelte bilmodeller være så mye som 20%, i bilistenes disfavør.

For oss som har kjørt bil en stund er dette neppe noe nytt. Bilprodusentens forbrukstall fortoner seg stort sett som en ren fantasi, og det gjennomsnittlige forbruket ligger i mange tilfeller langt over de 20 prosentene som artikkelen opererer med.

Men er dette egentlig noe problem? Nei, på ingen som helst måte. I hvert fall ikke i Norge. Fabrikkens utslippstall danner grunnlaget for en særdeles aggressiv beskatning, og hadde man oppjustert utslippstallene med 20% så kunne en gjennomsnittlig bilmodell blitt flere titusener, for ikke å si hundretusener av kroner dyrere i innkjøp, i og med at en bil i prisklassen 7-800.000 kroner stort sett består av over 50% avgifter, eller en skattesats på over 100%, for å sette det i et slikt perspektiv...

Såvidt jeg har fått med meg har også årsavgiften i Norge blitt en relativ sum, basert på produsentenes CO2-utslipp? Se, der sparer man plutselig også betydelige summer på at produsentene ikke gir oss de virkelige forbrukstallene.

Dessuten viser det seg, ironisk nok, at det er de typiske luksus- og supersportsbilene av typen Ferrari, Bentley og liknende, som opererer med de mest eksakte tallene. Tar jeg ikke helt feil oppgir for eksempel Ferrari et for høyt snittforbruk i forhold til det faktiske forbruket. Med dette påfører de norske Ferrarikjøpere et påslag på avgiftene som sikkert kunne finansiert en velutstyrt småbil eller to...

Kort sagt, det hadde om mulig vært enda dyrere å være bilist i Norge om produsentene skulle oppgi "real life" forbruks- og utslippstall for de ulike modellene sine. Norske bilister skal derfor være glad for at man ikke legger slike tall til grunn.

Ingen kommentarer: