torsdag 9. september 2010

Lek med tall

I kjølvannet av den oppsiktsvekkende aksjonen mot fildelere tidligere i uken går statsadvokaten i Brussel, de ansvarlige bak dette groteske misbruket av politiressurser, og hevder at fildelerne har påført underholdningsbransjen tap på 6 milliarder Euro, sånn cirka 50 milliarder kroner. De føler tydeligvis ikke at de har dummet seg nok ut allerede.

Det er jo åpenbart hvor dette tallet stammer fra. Underholdningsbransjen selv, som er rørende alene i verden om sin teori om at et nedlastet åndsverk er et tapt salg. All musikk og film du laster ned er CD'er og DVD'er du ellers ville kjøpt. I dette konkrete tilfellet skulle det bety over at bransjen mener å ha tapt salg på over 300 millioner CD'er eller DVD'er til en gjennomsnittspris på 150 kroner.

Som om det ikke er ille nok at statsadvokaten ukritisk gulper opp slike tall som de er foret med av underholdningsbransjens lobbyister, så har ikke vår egen "it-ekspert", professor i rettsinformatikk Jon Bing, noen som helst synspunkter på dette. Tvert imot, erstatninger på 50 milliarder kroner synes tydeligvis å være litt i minste laget for en forseelse:

- Beløpet er et estimat vedkommende rettsinstans mener rettighetsholderen har lidd, og tap skal erstattes, sier han.

Professoren mener også at det finnes en tilleggsbetraktning.

- Dette er det man måtte ha betalt dersom det ble gjort med samtykke fra rettighetshaverne. Dersom det er gjort ulovlig, burde det i alle fall ikke bli billigere, sier Bing.


Ham om det. Underholdningslobbyen selv er derimot litt schizofrene i sine tall og beregninger. På den ene siden tviholder man på den latterlige forestillingen at et nedlastet album = et tapt CD-salg. På en annen side innrømmer lobbyen selv, i dette tilfellet IFPI, at "pirater" faktisk er gode kunder. I en undersøkelse (PDF) som de selv har betalt for går det fram at disse piratene i forhold til tradisjonelle musikk-kjøpere har:
  • 31% større sannsynlighet for å kjøpe enkeltspor digitalt på nettet.
  • 33% større sannsynlighet for å kjøpe hele album digitalt på nettet.
  • 100% (!!!) større sannsynlighet for å betale for en online abonnementsordning, f.eks. Spotify Premium.
  • 60% større sannsynlighet for å betale for digital musikk til sin mobiltelefon.

Det eneste punktet der piratene utmerker seg negativt er salg av fysiske CD-plater. Gårsdagens teknologi, altså. Derimot er piratene underholdningsbransjens beste kunder når det kommer til moderne medier. Merk også at undersøkelsen virker ganske forvirret. Majoriteten av alle "pirater" kjøper på ene siden ikke musikk i det hele tatt, samtidig som man sier at så mye som en tredjedel av såkalte "digital music buyers" også er pirater... Jaha. Det hele blir ikke bedre av at man i kategorien "digital music buyers" også har inkludert piratene, slik at statistikken egentlig blir enda bedre i piratenes favør enn tabellene viser. Men det er jo klart, å skrive i klartekst at "piratene er våre beste kunder" ville jo ikke tatt seg særlig bra ut, så her gjelder det å tåkelegge så mye som mulig.

Og sist men ikke minst:

Although it is possible that file-sharing functions as some sort of discovery tool for those digital music buyers that also file-share, it is reasonable to assume that their spend would be higher if they were not file-sharing. The overall impact of file sharing on music spending is negative.

Dette er altså underholdningslobbyens egne konklusjoner (den delen av dem som man ønsket å publisere, resten av undersøkelsen har man nektet å levere ut), og ganske langt ifra at "et nedlastet album = et tapt CD-salg".

Ingen kommentarer: