onsdag 15. september 2010

En seier for forbrukerne

Nyheten om at HDCP-nøkkelen er knekt må jo sies å være en gigantisk seier for forbrukere i hele verden, om det viser seg å stemme. Endelig vil man kunne kopiere sine Blue-Ray filmer på en smidig måte, og spille inn digitalt materiale fra TV'en. Endelig vil man kunne lagre opptakene fra sin harddiskopptaker i et portabelt format, slik at man kan se dem hvor man vil. Akkurat slik man kopierte DVD'er og tok opp TV-programmer på video i "gamle dager".

Fram til nå har det smidigste alternativet om man vil ha en reservekopi av en film man allerede eier vært å benytte seg av ulovlig nedlasting. Tilsvarende med TV-programmer som man har ønsket å ha en kopi av. Kopisperrer er som kjent intet hinder for proffene. Derimot har sperrene hindret allminnelige forbrukere fra å ha den nødvendige graden av kontroll over den underholdning man faktisk har betalt for, og i mange tilfeller låst konsumentene til bestemte produsenter eller formater. Det er i det hele tatt utrolig at ikke myndigheter rundt om i verden ikke har erklært disse forbrukerfiendtlige kopisperrene for ulovlige. Men det er klart, sitter millionene løst så kan man vel kjøpe seg stort sett hvilken politikk som helst.

1 kommentar:

Unknown sa...

ja dette er en seier for forbrukerne. Jeg må si at jeg liker kommentaren til advokat Rune Ljostad:
- Hvilke konsekvenser vil dette få?

- Du kan jo se hva som ble konsekvensen da «DVD-Jon» og hans likesinnede gjorde allment tilgjengelig et verktøy for å omgå DVD-beskyttelsen.

Ja vi kan se hva som skjedde; vi fikk tilgang til våre egne produkt vi hadde betalt for. Ettersom cder/dvder og andre plater er sykt lett å ripe og ødelegge.
Dette er restriksjoner som vi blir påtvunget og gjør at produktet vi har betalt for ikke kan bli tatt vare på. Hva jeg gjør med mitt produkt, innenfor loven, så er det opp til meg.

Det er synd at selskapene skal legge så store restriksjoner på det kjøpte produktet, at man ikke kan bruke det slik man vil.

Jeg er en ivrig nedlaster av filmer og serier, men jeg har også over 500 dvder, rundt 50 blue-ray filmer og mangfoldige serier innkjøpt.
De fleste hadde jeg aldri kjøpt om jeg ikke hadde lastet de ned før, eller streamet (f.eks fra southparkstudios.no) så hadde jeg aldri kjøpt dem. Nedlasting er reklame for produktet, noe som skremmer selskaper som baserer seg på å selge gjennom andres produksjon.

På samme måte som ikke alle som ser tv, kjøper produktet som har reklamert for programmet, så kjøper ikke alle produktene de laster ned. Da er det opp til de som vil å sikre produktet sitt fra ulovlige handlinger som å selge eller leie ut produktet deres, men uten å fjerne vår mulighet til å bruke produktet vi har betalt for.

- Takk til hackere som jobber mot selskapene som tar alle og ikke bare de som bryter loven.