Ifølge VG.no har kollektivprisene økt mer enn bensinprisene de siste 5 årene, og Lars Haltbrekken fra Naturvernforbundet er helt i fistel over dette. Jaha ja.
Det er ikke før i slutten av artikkelen det fremgår at man snakker om Oslo, og ikke Norge som helhet. Andre steder i landet har kollektivprisene sunket i det samme perioden, men det er ikke så viktig.
Videre er det kanskje ikke så dumt å se slike priser i et litt større perspektiv enn de siste 5 årene, slik Urbanet gjør i denne presentasjonen (der takster altså er kollektivtakstene):
Er det riv ruskende urimelig at kurven beveger seg litt oppover også etter flere års nedgang?
Avslutningsvis må jo også det fullstendig åpenbare påpekes: Kostnadene forbundet med bilkjøring er langt større enn bensinprisen alene. Faktisk blir dette en stadig mindre faktor ettersom nye motorer er mer gjerrige på drivstoffet. I stedet har politikerne kompensert så til de grader for dette gjennom å innføre stadig nye bomstasjoner på kryss og tvers rundt de større (og mindre...) byene i landet, og gjennom å øke takstene på de eksisterende bommene. Resultatet? I mange tilfeller utgjør bompenger en vel så stor del av bilistenes transportkostnader enn selve drivstoffet, og jeg drister meg til å påstå at prisøkningen bilistene har opplevd i den forbindelse er langt høyere enn den nevnte 26 prosents økningen på klippekortet i Oslo. Eller hva sier dere om en 200% økning i Oslo? Plutselig ble ikke gnålet om "for lav" prisøkning på bensin særlig interessant.
onsdag 7. april 2010
Vissvas om transportkostnader
Labels:
bil,
bompenger,
kollektivtransport
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Du virker som en person som har mye kunskap. tipse deg om en gruppe på facebook. veipartiet. vi er en liten gruppe som har mål og bli veldig stor å få litt å si når det kommer til vei å kolekktiv trafikk i norge. men vi trenger flere som kan engasjere seg å gjøre debatten saklig samtidig opplyse fakta
Mvh
Petter
Legg inn en kommentar