onsdag 7. april 2010

Vissvas om transportkostnader

Ifølge VG.no har kollektivprisene økt mer enn bensinprisene de siste 5 årene, og Lars Haltbrekken fra Naturvernforbundet er helt i fistel over dette. Jaha ja.

Det er ikke før i slutten av artikkelen det fremgår at man snakker om Oslo, og ikke Norge som helhet. Andre steder i landet har kollektivprisene sunket i det samme perioden, men det er ikke så viktig.

Videre er det kanskje ikke så dumt å se slike priser i et litt større perspektiv enn de siste 5 årene, slik Urbanet gjør i denne presentasjonen (der takster altså er kollektivtakstene):
Er det riv ruskende urimelig at kurven beveger seg litt oppover også etter flere års nedgang?

Avslutningsvis må jo også det fullstendig åpenbare påpekes: Kostnadene forbundet med bilkjøring er langt større enn bensinprisen alene. Faktisk blir dette en stadig mindre faktor ettersom nye motorer er mer gjerrige på drivstoffet. I stedet har politikerne kompensert så til de grader for dette gjennom å innføre stadig nye bomstasjoner på kryss og tvers rundt de større (og mindre...) byene i landet, og gjennom å øke takstene på de eksisterende bommene. Resultatet? I mange tilfeller utgjør bompenger en vel så stor del av bilistenes transportkostnader enn selve drivstoffet, og jeg drister meg til å påstå at prisøkningen bilistene har opplevd i den forbindelse er langt høyere enn den nevnte 26 prosents økningen på klippekortet i Oslo. Eller hva sier dere om en 200% økning i Oslo? Plutselig ble ikke gnålet om "for lav" prisøkning på bensin særlig interessant.

1 kommentar:

Unknown sa...

Du virker som en person som har mye kunskap. tipse deg om en gruppe på facebook. veipartiet. vi er en liten gruppe som har mål og bli veldig stor å få litt å si når det kommer til vei å kolekktiv trafikk i norge. men vi trenger flere som kan engasjere seg å gjøre debatten saklig samtidig opplyse fakta

Mvh
Petter