- Det har stor betydning i Norge. Uten førerkort kan du ikke kombinere jobber, og du kan ikke søke jobb der det ikke går buss. I Oslo er det kanskje litt bedre, men andre steder er det vanskelig fordi bussene går sjelden, sier hun til Klassekampen.
(politikerbabbel)Hva er det dette fehodet sier??? Er det ikke slik at man på en hensiktsmessig måte kan komme seg rundt over alt ved hjelp av buss? Er det ikke derfor vi stadig vekk øker bilavgiftene? Er det virkelig slik at bilen er et nødvendig onde i et moderne samfunn som krever effektivitet og mobilitet? Neeeeei, slik kan det ikke være. Unnskyld meg, nå må vi øke bomavgiftene og engangsavgiftene litt. (/politikerbabbel)
Men om man ser bort ifra en enorm politisk motstand mot alt som har med bil å gjøre, er det egentlig så galt med gratis førerkort? Nei på ingen måte. Å ta førerkortet i Norge i dag er ofte forbundet med en kostnad på minst 20-30.000 kroner, gjerne mer enn hva en ungdom har råd til å bruke på sin første bil. Hva med å ganske enkelt ha føreropplæring som valgfag på gymnaset, slik at man kan ta all teorien og praksisen gratis, og bare behøver å betale for selve teoriprøven og førerprøven? Det skulle senke kostnaden til et såpass behagelig nivå som 1500 kroner eller deromkring.
Men så var det denne politiske viljen da...
Foto: Ben Amstutz
2 kommentarer:
Skulle gjerne hatt en definisjon på ordet 'gratis', og en forklaring på hvordan en ting koster mindre fordi staten betaler.
I denne sammenheng betyr det ganske enkelt at føreropplæringen skjer innenfor rammene av skolesystemet. Skolesystemet betales allerede av det offentlige, og det blir altså ikke noe merutgift om man har føreropplæring som valgfag i stedet for glassblåsing eller hva som helst annet som man ikke får bruk for i fremtiden.
Legg inn en kommentar