torsdag 22. april 2010

Overraskende milde dommer

To jenter forsøker å smugle 22,4 kilo kokain, med en gateverdi på over 20 millioner kroner, fra Bolivia til Norge. De blir tatt og dømt til 13 års fengsel i Bolivia. Ja, det skulle da bare mangle vil jeg si. Selv i Norge ville man jo fått flere år bak murene for å smugle slike mengder med kokain, strafferammen er vel rundt 18 år eller der omkring for grove narkotikaforbrytelser om jeg ikke husker feil. Og om ikke dette er grovt så vet ikke jeg. Jeg beklager men jeg ser virkelig ikke hva deres norske advokater reagerer på:

- Min umiddelbare reaksjon er at dette er svært lange straffer, alt for lange. Her går det nok mot anke, men det må jeg diskutere med min klient, sier Marius Dietrichson, som er Rodriguez sin norske forsvarer.

Også advokat Frode Sulland, som er Stina Brendemo Hagens norske forsvarer, reagerer på den strenge dommen.

- Først og fremst er det skuffende at hun ble dømt. Hun har hele tiden nektet straffskyld. Når hun først blir dømt, er dette en svært streng straff. For en ung kvinne som dette, som kun var 17 år da hun ble pågrepet, er dette en helt uholdbar situasjon, sier Sulland.

Jaha ja.

Ingen kommentarer: