tirsdag 30. juni 2009

Håpløse argumenter fra overvåkingskåte byråkrater


VG.no har i dag en artikkel om de nye fotoboksene som måler gjennomsnittsfart, og dermed overvåker bilistene over lengre strekninger. Jeg har allerede skrevet om fenomenet, og den grovt mangelfulle skiltningen av disse overvåkingsstrekningene (som sikkert vil gi masse klingende mynt til statskassa), men i dagens artikkel henger jeg meg ærlig talt litt opp i hvordan statssekretær Erik Lahnstein forsvarer systemet utifra et integritetsperspektiv:

- Vi legger igjen mye mer informasjon når vi betaler med bankkort i butikken

Eh, ja, men sist jeg sjekket var det da fullstendig frivillig å betale med bankkortet i butikken? Eller er det slik at man tvinges til å trekke bankkortet hver gang man skal handle mat? Selvsagt ikke. Utenfor biltrafikken (og Internett) har man nemlig fremdeles rett til å kunne ferdes anonymt om man så ønsker. Slik fungerer det imidlertid ikke i Norge lengre når man opptrer som bilist: Med tvang skal man overvåkes og registreres, såvel i automatiske bomstasjoner som i automatiske "botstasjoner". Jeg regner med at Lahnstein selv ser urimeligheten i sin sammenligning.

Foto: ph0t0s

3 kommentarer:

Wally sa...

"Jeg regner med at Lahnstein selv ser urimeligheten i sin sammenligning."

Um... NEI. For å se dette må en ha evnen til å tenke og mannen er en byråkrat, en person uten evne til selvstendig tenking.

Anonym sa...

Dette er ren skjær overvåkning, her skal alle avbildes og det er ikke en overtredelse som skal bestemme ‘hvem’ som skal måles. Her vil det være to fotobokser som individuelt knipser fartssyndere og samtidig kontrollerer alle over en gitt strekning. Er jo tydelig at det er inntjeningen som er drivkraften og ikke noe annet.

Filosofius sa...

I tillegg til at dette er gjort kun for å få inn enda mer penger fra bilistene, så virker det mot sin hensikt. Det vil kun føre til at bilister kjører saktere, som igjen vil føre til flere farlige forbikjøringer. Videre vet vi i dag at overfokus på speedometeret gir dårligere overblikk i trafikken. Ergo så er dette tiltaket indirekte trafikkfarlig!!!!