tirsdag 13. oktober 2009

Familiebiler? Hvilke familiebiler?

Nytt statsbudsjett betyr vanligvis dårlig nytt for bilinteresserte nordmenn, og årets statsbudsjett er i så måte intet unntak.

VG.no skriver "Familiebiler og CO2-snille biler ned i pris". Vel, utifra listen som presenteres, og det faktum at alle biler med et CO2-utslipp over 120g/km får økt avgift, så er det betimelig å spørre hvilke familiebiler VG egentlig har i tankene her...

Toyota Avensis med en ynkelig 126 hesters dieselmotor blir 2000 kroner billigere. Volkswagen Passat med en enda ynkeligere 110 hesters dieselmotor blir imponerende 4000 kroner billigere. Ford Mondeo med en langt ifra flatterende 116 hesters dieselmotor blir 2500 kroner billigere. That's it. Og dette er de familiebilene VG og regjeringen åpenbart mener man skal kjøpe. Grovt undermotoristerte, kjipe kasser.

Alt annet i familiestørrelse blir naturligvis dyrere.

Slik sett er Dagbladet.no's overskrift langt mer dekkende: Småbiler blir billigere - store blir dyrere. Elegant illustrert med en Mini Cooper, som er en av avgiftsvinnerne. Et ypperlig valg for barnefamiliene, mener åpenbart Kristin Halvorsen.

Det pinligste med dette er likevel at endringene er så små, så latterlig lave at de knapt har noen effekt i den ene eller andre retningen. Hvem kjøper en Toyota Prius bare fordi den blir 5800 kroner billigere? Dette tilsvarer jo knapt månedsutgiftene i bompengeringen for en gjennomsnittsnordmann... Her gambler regjeringen selvsagt bare på at folk fremdeles behøver familiebiler, at de har råd til å betale noen tusenlapper mer for det, og at man dermed vil dra inn enda mer penger på bilistene.
Din nye familiebil. Med vennlig hilsen finansministeren.

Foto: kenjonbro

Ingen kommentarer: