tirsdag 31. mars 2009
Høyre har startet valgkampen
I dag dukker årets første valgflesk fra Høyre opp i media. Partiet presenterer sin alternative transportplan og vil bevilge 84 milliarder kroner til veiformål i løpet av perioden 2010-2019. Dette er 15 milliarder mer enn regjeringens forslag.
Vel og bra, men vi vet jo alle at det aldri blir snakk om slike tall, hverken fra den sittende regjeringen eller fra Høyre. Vi husker vel alle sist Høyre satt i regjering, og samferdselsministeren het Torild Skogsholm og kom fra det knøttlille og fullstendig uinteressante partiet Venstre. Kvinnemennesket kunne antakeligvis ikke en gang stave ordet "samferdsel", for makan til en fullstendig skandale når det gjelder veibygging og vedlikehold skal man lete lenge etter. Sist Høyre satt i regjering forfalt veinettet, og alle nye veier sør for Trondheim ble finansiert med bompenger. Veiene nord for Trondheim ble finansiert over skatteseddelen - det kalles fordelingspolitikk, må vite.
Det er absolutt ingenting som tyder på at Høyre har sett lyset denne gangen heller. Partiet vil fremdeles samarbeide med Venstre, og VG's artikkel om saken unnlater å nevne at bompenger også i Høyres forslag er en viktig del av finansieringen. En håpløst fordyrende, usosial og utdatert finansieringsform. Dette er neppe noe å vinne stemmer på, Høyre.
Foto: aslakr
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
6 kommentarer:
Du hadde visst på forhånd bestemt deg for å slå ned på Høyres forslag. Dessverre avslører du manglende kunnskap når du skriver "Det er absolutt ingenting som tyder på at Høyre har sett lyset denne gangen heller.". Sjekk ut resultatene av de tre OPS-utbyggingene vi har hatt i Norge og du vil se at veiene på den måten bygges på halve tiden, til samme pris. Med Høyres OPS-forslag, 85 milliarder mer til bygging og 50 mrd. til vedlikehold som da IKKE belastes de øvrige midler vil veibyggingen i Norge gå inn i en ny tidsalder.
Hehe, manglende kunnskaper? På ingen måte, men jeg evner i det minste å huske tilbake til forrige gang Høyre satt i regjering, og hvilken pinlig affære det ble. OPS i all ære, men det er jo ikke dette jeg snakker om i mitt innlegg. Det er finansieringen, som gjør byggingen 40 prosent dyrere enn hva den hadde blitt om staten finansierte veiene, slik man gjør i sammenlignbare land. Hva er nytt under solen denne gang? Fint lite.
Jeg skjønner ikke hva du mener. 40% dyrere enn om staten finansierer??
Elementært. Bompenger, som jo er normen for alle veiprosjekter i den sydlige delen av landet, er en ekstremt dyr og ineffektiv måte å finansiere veiutbygging på. Det er bare norske politikere som i fullt alvor synes dette er den beste oppfinnelsen siden hjulet (en oppfinnelse som ironisk nok, tusenvis av år senere, gav de samme politikerne muligheten til å innføre en slik usosial og lite effektiv innkrevingsmetode).
Aha, det er bompengene du mente. Akkurat det tror jeg er en tapt politisk kamp. Selv FrP må nok krype til korset der hvis de skulle havne i regjering.
Mvh
Lasse Gulbrandsen
Ja, det er virkelig fascinerende hvordan det kan bli en slik bred politisk enighet i Norge om en gjennomført usosial avgift som dessuten er ekstremt ineffektiv.
Men at andre partier inntar en like håpløs holdning til denne milliardsløsingen med folks penger gjør jo ikke at man blir vennligere stemt mot Høyre, eller hur?
Legg inn en kommentar