Hva er vel mer naturlig enn å starte mine funderinger med følgende gladnyhet, som fikk meg til å sette kaffen i vrangstrupen der jeg satt på flyplassen på vei til et møte i gamlelandet:
"Kjøpesentrene i byområder kan bli pålagt å ta betaling for parkering. Dermed kan det bli slutt på gratis parkering." (kilde: Vg.no)
La oss ta et steg tilbake og se på dette nachtspielforslaget i et historisk perspektiv. Hva er det som har ledet frem til en situasjon der bydelssentrene kaprer stadig større andeler av handelen, på bekostning av sentrumsbutikkene? Jo, en målrettet politikk for å gjøre sentrum minst mulig tilgjengelig for annet enn myke trafikanter: Bompenger, stadig høyere parkeringsavgifter, inndragning av parkeringsplasser, og nevnte jeg bompenger? Som kjent egner ikke sykkelen eller apostlenes hester seg spesielt bra som transportmiddel når man skal storhandle på Ica, og gjerne stikke innom Hennes & Mauritz og Glassmagasinet og handle litt på veien. Da er det kjekt å ha et bagasjerom å gjøre av sakene i.
Når så byens befolkning har tatt konsekvensen av denne helt bevisste politikken, og unngår sentrum så langt det lar seg gjøre, så oppdager politikerne åpenbart at bompenge- og parkeringsinntektene ikke er så høye som de gjerne skulle ønske. I enkelte tilfeller, for eksempel i Bergen, løser man det kynisk og effektivt ved å sette opp nye bomstasjoner på kryss og tvers i kommunen, slik at "alle" må betale, uansett hvor de skal kjøre. Og nå foreslås det altså å tilsidesette den private eiendomsretten, og tvinge kjøpesentrene utenfor byene til å kreve inn parkeringsavgifter, på sin egen eiendom, og mot sin vilje. Fascinerende. Man kan jo undre seg over hvor lang tid det tar før det blir foreslått å kreve inn en ekstra skatt for privat parkering utenfor ens eget hus. Jeg formoder at parkering i egen garasje vil bli dyrere enn om man bare har en carport, men dette blir bare spekulasjoner.
På bare et par års tid har politikerne i sin utrettelige kamp mot privatbilismen ikke bare påført gjennomsnittsnordmannen flere tusen kroner årlig i ekstraskatt, men i samme slengen også tilsidesatt personvernet (jfr. Autopass - mer om dette ved en senere anledning), og om dette forslaget vedtas, også tilsidesatt den private eiendomsretten.
Man kan jo bare se frem til fortsettelsen, og hvilke rettigheter eller prinsipper som skal krenkes neste gang! En ting er sikkert, alle midler synes å være tillatt i kampen mot bilistene.
onsdag 18. juni 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar