Jeg har nevnt det i forbindelse med latterlige utspill fra Samferdselsdepartementet, og jeg kan gjerne gjenta meg selv:
Tillat meg komme med et forslag som har vært utprøvd med stort hell i andre land: La biler med miljøteknologi som eksisterer på markedet i dag få slike fordeler som dere nå ønsker å gi de fiktive hydrogenbilene. Definer for eksempel en miljøbil som en bil med et co2-utslipp under 120g/km, og la disse få passere gratis i det særnorske havet av bomstasjoner, gi dem rabatt for soneparkering i byene, og liknende. På den måten får man et teknikknøytralt og greit regelverk som faktisk fungerer i dag.Stikkordet er naturligvis teknikknøytralt. Hvor vanskelig kan dette egentlig være å fatte for norske og engelske politikere?
2 kommentarer:
Hvorfor skal bare CO2 utslipp vektlegges ? Samtlige Diesel biler forurenser mer enn feks en Aston Martin ( Kilde: Auto Motor und Sport Testjahrbuch 2008) ! Det er årsaken til at Prius idag går på bensin. CO2 ødelegger ikke noe mer i byer enn i landlige strøk, derfor er det ulogisk å måle på det når man skal begrense forurensing som plager folk i byer.
Du forstår vel poenget, håper jeg: Regelverket må være teknikknøytralt. Om du har aldri så mange parametre så bør ikke spesifikk teknologi være et av dem. Teknologi har en tendens til å utvikles.
Legg inn en kommentar